December 16, 2008

PAC - PTD ASSESSMENT - IKWAS : KLUANG JOHOR

Assalamualaikum semua..

Alhamdulilah semua dah selamat and aku pon selamat pulang ke rumah juga dengan berbekalkan sakit satu badan and kaki kejang sampei hari nie baru reda sket..

ok kat sini akan diterangkan secara detail ape yang aku lalui sepanjang sehari aku kat PAC tuh..

Jumaat 12/12/2008:
seriously pada hari nie aku memang xde mood nak datang kije..dah arr masuk lambat..tapi sebabkan aku pk aku malas nak cuti and aku nak claim annual leave aku tuh..so aku gagahi jugak..memang kije banyak arr pulak..dari umah dah pk yang ari nie datang opis nak study untuk esok..last2 aku pk, memang x leh nak study nie sebabnye cam x besh je..so aku decide nak mintak balik awal ari nie..so p jumpe bussy, dia cakap ok set, buleh..settle kije..dapat lah jugak balik kul 3.30.sampei2 umah makan and lepak sampei ke petang..x jugak study.huh! Selamat petang tuh discuss gan izni pasal borang sume and selamat dia bitau esok p kene pakai baju pejabat. huh! kalo x conporm aku dah pakai baju PJ...x ke haru nanti..muahahaha..
so malam tuh aku gosok baju bagai, mandi, and settlekan sume banda.
1. borang (complete) - check
2. kain semayang - check
3. makeup - check
4. baju PJ and kasut - check
pas aku checked sume benda, aku pon mendecidekan untuk study..baca lah dalam 15mins..pastuh malas arr..then teros tdo krouh..krouh..krouh..

Sabtu 13/12/2008 - Judgement day (muahahahah)

3.30am - abah "bangun2, kata nak keluar kul 4"
aku "huh, ala kite kuar kul 5 lah"
abah "hmrrmm, ok lah"
aku " :D" zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

5.05am - jadi dipendekkan citer dalam kul 5 gituh kami kuar and aku dengan sweater memang dah decide nak sambung tdo dalam keter..ngantukk sioottttt..

6.55am - singgah kat Pagoh salin baju, breakfast and semayang subuh (ye ye aku tau dah lambat..tapi kami musafir ;p). x breakfast pon kat R n R tuh, aku tapau je..makan dalam keter.

7.30am - sambung balik perjalanan (dalam hati sempat ke sampei nie kan)..cam dah lambat je.

8.30am - sampai kat IKWAS (ok lah tuh 3 jam setengah perjalanan siap berenti kat RnR bagai) dan nampak cam dah ramai je yang datang. so park keter. and aku pon teros g dewan..and kene brator..xpe arr kan , brator je, tibe turn aku and cakap nama and nombor dalam listing yang dorang letak kat luar dewan tuh..pas dapat nombor ajaib 210 (ekceli, ini adalah my lucky number, cume #3 je xde, kalo x dah lengkap dah)..pastuh kami disuruh masuk and kene tunggu turn untuk:-

1. timbang berat and ukur tinggi - huuuuuuuuuuhhhh, sensitip nie..muahahahah..ada sorang mamat nie, dia ngelat time nak ukur tinggi tuh..ada ke patut dia mendongak ke atas..selamat arr fesi tuh x nampak..
2. pastuh kene tangkap gambor, 5 orang dalam masa satu gambor.
3. pastuh kene sah kan sijil and provide them 1 salinan sijil. aku x baca habis ari tuh..habis sume sijil aku potostate..bile sampei kat fesi tuh, dia cakap just nak sijil degree je..cam hampess..

9.30am - Pas habis sesi tuh, kami sume tunggu kat luar and aku tengok sume dah macam gedix2 je mingle around..cam siap kenal kan diri bagai..part nie aku malas..seriously, aku bukan nye suke sangat bercampur2 gan orang aku x kenal..so im a alone ranjer..muahahah..pastuh aku tengok sume orang jalan and rupe2nyer kami sume diarahkan untuk p breakfast dulu..laaa..aku kenyang sangat time tuh..tapi xpe arr, time makan2 nie ada akak nie tegur aku "ada sape2 ke duk sini?". aku cakap lah "xde pon, duduk arr". so aku pon bersembang arr gan akak nie, beramah mesra bagai kan..muahahahha...

10.00 - balik semula ke dewan and dengar arr taklimat sekejap and time nie xde benda best pon yang fesi tuh cerita tapi past nie memang menarik minat aku..so, korang mesti nak tau kan ape dia hierarchy PTD nie..haa kat bawah nie lah sebenarnye camne sesorang tuh boleh jadi seorang Pegawai Tadbir Diplomatik (PTD)

1. Mendaftar di SPA
2. After daftar (for PTD, only degree holder je yang qualified) dorang akan pangey for exam. exam nie consists of 5 paper. Pas lulus exam
3. Baru dorang pangey for Pra PAC. Ini just Pra, bukan yang betoi2 lagik. (aku baru yang stage ini je). so if lulus stage nie
4. Dorang akan pangey for interview.ini biasanye akan dibuat di Putrajaya. So time nie dah 50% either dapat atau x. Pas lulus interview.
5. jangan harap nak kije teros. pasni baru lah dapat TAWARAN PERLANTIKAN PTD SECARA KONTRAK. Diulangi, SECARA KONTRAK. korang tanye berapa lama kontraknye??selama 3 tahun.
so untuk perlantikan tetap, ia adalah tertakluk kepada.
#LNPT
#Perakuan Ketua Jabatan
#Ujian Psikologi
#Penilaian Kursus Pendek
#PAC - Inilah timenye yang kene jadi polis, bomba, askar (aku rasa) ini baru yang REAL punye PAC
#Kursus DPA - Ini mendatory and to excell, kenelah lulus dengan jayanye.
6. Pas habis sume tuh barulah akan diaugerahkan dengan jawatan tetap.

10.45am - Taklimat habis and sume budak dah dibahagikan kepada a few kumpulan kecil and around 11 akan start the 1st task which is discussion in group.

11.00am - sampai kat bangunan (it's kindda hard nak carik bangunan nie sebab 1. aku x familiar sangat tentang selok belok IKWAS nie. 2. even dorang bagi map, still gak aku x paham..muahahah..tapi akhirnye dapat gak carik..so sampai2 je aku tengok dah ada yang sampei. group aku tuh ada dalam 10 orang. and waktu nak start tuh, fesi nie cakap, this discussion will be conduct in English and no paper, pen and note taking are allowed during discussion. Your topic for today is - NATIONAL SERVICE : Is this still valid? (camnie lah tajuknye-aku dah lupe tajuk sebenarnye) muahahah..ok lah...tajuk dia pon x berat mana..so aku layan je lahhh...yang x beshnye kan..tengah kami sibok2 nak berdiskusi tuh, tetibe fesi nie mencelah - Im sorry because need to interfere your firing discussion. But I need to stop it or else, you will not able to finish the next task...time tuh i was like...What theeeee..x sampai 20 mins pon kami berbincang..aku pon baru bagi 2 point...pastu aku tengok muke geng2 aku nie..masing2 like terperanjat..pastuh dengar je fesi tuh cakap camtuh, kami pon terus je kuar.

11.35am - sampei kat tempat 2nd task - debate. Bile je sampei, kami kene tunggu kat luar sebab the other group still tengah sibok berbincang..pastuh arround kul 1145am tuh dapat masuk and fesi yang nie citer arr ape yang perlu lakukan. Untuk 2nd task nie kami kene berdebate tentang satu tajuk yang akan diberikan. Masing2 diberikan 2 minute untuk mengemukakan hujah and selepas tuh masing2 buleh bidas membidas arr..Tajuk yang kami dapat is Pengalaman kerja adalah lebih penting daripada pencapaian bidang akademik. aku telah dimasukkan dalam pihak pembangkang...ok lah, cam biasa je..aku pon x mo arr jadi cam OTT sangat. bile buleh mencelah aku mencelah..

12.15pm - settle task 2, and kami teros p makan tengah hari.time tuh xde arr ramai sangat orang dalam dewan.so xde arr nak berebut sangat. makanan, rendang ayam, serunding ayam, sayur fucuk and tempe, ulam and sambal belacan and tembikai. ok lah and kenyang.

12.40 - settle makan ingat nak p surau, sekali ada akak dalam group aku nie cakap, better kite p semayang kat bilik yang kite akan salin baju..aku cam ikot je. Betoi gak.leh gak jimatkan masa.

1.45 - settle salin baju (tukar baju PJ) :D kami pon turun ke padang..time nie aku dah seram sejuk dah..iye arr aktiviti kecergasan kan..maunye aku x takut..aku nie bukannye kuat sangat untuk aktiviti cam nie..untuk aktiviti nie, kami dibahagikan kepada 14 kumpulan and satu kumpulan dalam 20 orang..untuk aktiviti pertama, kami diberikan 2 lagu - lagu apek and lagu hindustant. Kami diberikan 25 mins untuk mereka tarian aerobik untuk ke 2 2 buah lagu tersebut. ok lah..xde pon masalahnye.enjoy lah wat tuh..pastuh kami disuruh untuk wat barisan 5 orang sebaris. Time nie, fesi nie cakap kite akan buat 5 ujian kecergasan asas.

1. Star jump - kaki kangkang and tangan diluruskan atas kepala and melompat sambil jatuhkan tangan and luruskan kaki. (ala yang biasa kite wat tuh) - kene wat 30 kali
2. Squat jump - Bertengong, tangan letak atas tanah pastuh bangun and teros melompat sambil tangan diluruskan ke atas kepala and must clap.pastuh turun balik. - kene wat 15 kali
3. Lupe dah jump ape - kami kene bertengong, tangan letak belakang kepala and kaki kanan kedepan, pastuh kene melompat sambil tukar kaki kiri. - kene wat 15 kali
4. sit up - ini sume tau..aku wat nie pon xde seksa mana. - kene wat 15 kali
5. push up - ini pun ok lah - kene wat 15 kali gak
Yang aku rasa paling seksa is squat jump and jump yang #3 tuh..itu memang yang paling seksa.SERIOUSLY!! Ramai gak yang give up time wat benda nie.

3.00pm - settle sume and masing2 dah cam x larat nak berjalan. sume kene masuk balik barisan and pulangkan nombor yang di pakai.aku tengok time nie ramai dah pengsan. Ada yang sampai terbaring atas tanah..kesian pon ada gak..aku penat gak..cume x arr sampai semput sume, cume rasa cam penat gilessss..tapi still leh bercakap sume.

3.15pm - kami dibenarkan untuk makan petang. Tapi aku malas nak berebut2 makan and ambik air. x larat dah..so aku duk diam je and dalam 3.30 aku bangun and ambik air and rupe2nyer dorang ada provide pandan ciffon cake...waaaaaaaaa...my favourita!!!x sangke. seriously memang sedap..x sangke betoi..aku siap tanye, "pakcik xde plastic ke? nak bawak balik nie". Pakcik tuh cakap "xde arr, pakai lah pinggan tuh bawak balik, banyak nie". tapi xpe arr, aku makan situh je..memang sedapp..serious, lupe nak mintak resepi ;0

4.50pm - dekat sejam lebih barulah daddy ku datang ambik..sebabnye dia tertido kat masjid and hp tinggal dalam kete..so x arr terdengar aku call..xpe arr, bleh gak aku lurus2kan kaki time tuh..memang lah kejang teramat satu badan..memang sakit..

8.30pm - kami sampai kat umah and makan nasik pattaya..muahahahah...malam tuh b4 tdo, aku makan pati ikan ikan haruan, takot esok xleh bangun sebab sakit satu badan..Memang sakit pon..geram sungguh..nak bangun and duduk punye lah seksa :(

Rumusan:
1. Jarak Perjalanan : 500km (pegi balik)
2. Cost minyak : RM125.00 (sebab bawak wadut so save sket, if bawak wajul kopak lah) - pastuh siap ada balance lagi..
3. Cost Toll : RM66.00 +-
4. travel time : 3 hours (130-140km/hour non-stop)

**For me PAC nie xde lah segerun yang aku gambarkan, ok lah. nak kata enjoy pon xarr jugak sebab jauh gile bangat..so ok lah..kepada sesiapa yang plan nak p, p je lah..x yah nak pikir banyak2 punye..buat je ;0

4 comments:

mosaic1809 said...

u ada kat IKWAS pada wat date?
i also di IKWAS but on 11 December 08..huhuhu...alhamdulillah suma da settle..

af said...

hai mosaic, i nye PAC on 13/12/08. on saturday. a'ah alhamdulilah sume da settle. u nampak cam condifent je nie ;0 . All the besh to you ya.. i cam xde peluang je i rasa..huhuhu..

Anonymous said...

hi afzan..
xsangka i found ur blog here..
hope u stil remember me - eton:)
bila i bc posting kt atas,..rs mcm knal jer dat situation...nway nice knowing u...kiter sama group dr first session til da end programme..mmg bengang kan ngn fasi first session tuh...tibe2 jer kna stop....br nk panas kan...nway results da kuar...u da check ke???i xlulus la..huhu..hope u lulus..nti bley share ur interview session plak dlm blog ni..

af said...

hi eton,
aah x sangke u leh found my blog nie..ari tuh lupe nak bitau pasal blog nie..hahaha, kenangan kat ptd tuh memang arr best.sebab masing2 blur.xde pengalaman arr katakan..
FYI, as i predict i pon failed.muahaha..semalam dah check..
xpe2 bak kata kawan i, buleh je try lagik..don't stop trying (chewah)..huhuhu..ada masa selalu2 lah jenguk blog nie eh..u always welcome to leave a msg. :)