February 13, 2009

bagus untuk saya.. bagus untuk anda

ASB!!

ye sangat bagus untuk aku.. seriouslyy!!

Adakah ASB bagus betoi seperti yang digembar gemburkan???? adakah ASB berpotensi menjadi benda yang x baik???

Jawapannye adalah ya untuk ke 2 2 soklan di atas..

Kalau anda adalah seperti saya, baru setahun 2 bekerja..mula nak pakai kereta..mula nak ambik insurance..mula nak membelanje keluarga.. jadi saya syorkan ASB.. kenapa ASB?? keuntungan dia x banyak lahh.. setakat 8%-10% setahun...ape lah sangat kan..(sesetengah berfikir begitu)..

Jangan berfikir begitu..Sila bica point dibawah


1. sebenarnye jikalau anda ingin membuat invetsment, simpan lah di dalam ASB. Ini kerana ASB adalah liquid cash. Jadi sekiranye ada ketika anda memerlukan wang dengan segera, anda boleh keluarkan directly from ASB. mudah bukan.
2. Di bandingkan dengan unit trust dimana anda dikehendaki mengeram duit anda untuk masa yang agak lama (untuk investment besar - kadar pengeraman adalah selama 3-5 tahun and jikalau anda mempunyai monthly investment - kadar pengeraman mungkin mengambil masa selama 10-30 tahun) iye, di ketika ini anda tidak boleh mengeluarkan duit anda.
3. Jika dibandingkan dengan share and stock, ASB adalah lebih selamat. Pada investor yang konservetif seperti saya, saya mahukan garenti bahawa wang yang saya miliki selamat ditempat saya simpan. ASB adalah pilihan anda.
4. Tambahan pula simpanan di ASB di jamin oleh kerajaan..

Tapi kenapa saya boleh katakan ASB adalah simpanan yang boleh jadi benda yang buruk kepada anda??

Ini terjadi bile anda mengambil pelaburan ASB melalui pinjaman iye PINJAMAN dari bank2 commercial. yakni mcm Maybank, CIMB, RHB dan bank2 lain..

Ingat!!!! Jika anda tiada duit, jangan buat loan untuk menyimpan. Itu adalah rules of thumb.

Bila anda membuat loan.. itu adalah contoh dimana anda mengorek satu lubang untuk menutup lubang lain.

Bank akan charge lagi lebih banyak interest rate daripada kadarv pulangan anda. Jadi anda ingat.. ingat, jangan buat loan untuk menutup loan lain..

Lebih baik anda simpan duit lebih daripada setiap bulan anda terus ke ASB. Adalah lebih digallakkan anda menyimpan jumlah yang sama setiap bulan.ini akan dapat mengajar diri anda untuk disiplin dan memberi komitment terhadap pelaburan anda.

Mulakan Akaun ASB anda hari nie..Mulakan dengan hanya RM100..

Sekian..

No comments: