February 16, 2009

Yummy Custard Bread

Assalamualaikum semua.. Apa khabar semua puan2 yang masih setia membaca blog saya yang cam harun ini.. Hari ini hari Isnin. Bila hari isnin, saya adalah tersangat malasnye untuk kembali bertugas (x tahan ayat bertugas, cam kerje pembaca berita pulak) huhuhu..

Semalam saya tdo dengan keadaan yang panas gile x henggat. Seriously, even dah mandi pagi tadi pon panas lagi..bule siap berpeloh2 lagi.. habis makeup gege tau..x sukeee.. Walau ape pun terpaksa lah gagahi jugek nak p opis..warghhh...

So pada hari ini saya ingin menceritakan pasal aktiviti hujung minggu lepas. Minggu lepas adalah minggu melepak depan tv sambil makan sampei lebam..seriusly, memang aku x buat ape. memasak pon x.. aku lepak je depan tv. Dari satu cerita ke cerita yang lain..sampeikan cerita Trajedi Oktober pon aku layan [lol] yes..korang jangan perlekehkan aku..memang sepanjang aku tengok tuh..memang aku bantai kutuk je dari awie, erra fazira sampei ke Yusoff haslam pon kene jugek.. Dah tuh sape suruh buat citer sengal camtuh..Untuk pengetahuan korang, pakcik aku pernah membawa aku ke panggung wayang untuk menonton cerita ini di pawagam..warghh!! Jangan diulangi perkara hitam itu lagi..Malu untuk aku ceritakan.. And don't let me started with Maria-Mariana..muahahaha...malu siooott.. Camne lah pakcik aku buleh layan citer sengal camtuh dulu.. adoiyai..

Oklah, cukup cerita pasal muvie2 sengal di atas. Disini aku nak ceritakan pasal aktiviti baking aku.. Aku wat jugak 1 eksperimen even dalam kemalasan aku menempuhi hujung minggu lepas.

Memula plan nak wat roti. Just a plain roti.. sekali godek2 dalam peti ais ada tepung kastard kurun ke 16. Tinggal sket je.. So aku pon ape lagi.. Mula lah memikirkan ape yang nak buat gan tepung tuh. Last2 decide nak jadikan dia topping cam potato bread yang di jual kat kedai2 tuh..

Aku cam takot x jadi ke hape ke kan.. So bantai je arr..

Gune je 500 all purpose flour add up gan gule 1/2 cawan, sedikit garam, yis mauripan, and 100 gram shortening..

Uli, uli and uli lagi dalam 25 mins and biarkan di tempat suam..

Pas tuh aku wat kastard atas tuh pulak.. aku letak sket susu pekat manis and air sket and letak tepung kastard tuh sket.. Aku gune susu pekat manis sebab xde stock susu cair or fresh milk. Pastuh masak atas api pelahan sehingga likat. Pastuh angkat dari api and biarkan.. Selepas adunan tepung tuh dah naik 2 kali ganda, tumbuk2 kuarkan angin and bulatkan2 and letakkan dalam bekas yang sesuai.. Pastuh biarkan naik sikit lagi and bile nak masukkan dalam oben, buleh lah letakkan kastard tuh kat atas roti. Aku gunekan pipping bag untuk mengelakkan messy.


Ini adalah gambar sebelom roti di masukkan kedalam oben..cantik je kan.. (warghh terlebih sudahh)

Sejurus selepas dari oben awan terpilu



Jika anda buleh lihat roti itu akan naik lagi bile dimasak.. (i likeeeeee)



Ini adalah gambar selepas roti ituh di makan oleh kannibal2 di dalam umah.. Sedap dicicah gan teh o ais. Memang gebus and lembut di dalam. And topping kat atas membuat roti ini lemak2 manis gituh...

No comments: