January 21, 2009

TENNIS IN REVIEW

I love Tennis. That is a TRUE fact. X tau ngape, my family memang kaki tengok sukan (xpecially my dad) cakap arr sukan ape? sampai boling padang pon dia buleh layan.. dari A sampai ke Z. Kalo bola lagi arr.. Even dulu time dia kije kat Singapore, dia pernah wat report kat polis sebab dia pernah come across gan orang jual and beli game. haaa, korang jangan x tau, kesah tuh pernah jadi hit dulu..huhuhu..

So sekarang musim Australian Open. This is one of 4 grand slam (kire cam, 1 of the biggest game of the year). Disini akan aku ceritakan secara ringkas pasal ke empat2 Grand Slam nie

1. Australian Open - Biasanya grand slam akan dimulakan gan Australian Open, dimainkan atas Hard court (atas simen). Venue kat Melbourne Australia. Bila di main atas hard court, bola melantun dengan lebih cepat and phase permainan pun akan lebih jadi cepat.

2. Wimbeldon - Ini adalah 2nd grand slam (bermula biasanya dalam bulan 3). game dimainkan atas grass court (atas rumput). Bila main atas rumput, bola akan melantun agak slow and. Venua adalah di UK

3. Roland Garros - Venue adalah di France. Pemain akan bermain di atas clay court (court tanah liat). Bile bermain di atas tanah liat, phase akan jadi agak slow jugek and kebanyakkan pemain sukar untuk master this court sebab sukar untuk berlari dengan laju and kadang2, if windy day habuk tanah liat tuh akan mengaburkan mata pemain.

4. US Open - Venuenye adalah di US. permainan dilakukan atas hard court. Sama seperti di Australian Open, cumenye pada waktu ini para pemain akan di uji dari segi mental and fizikal. Biasanye sekarang nie, kebanyakkan pemain akan lebih cepat letih sebab mereka bermain sepanjang tahun tanpa rehat. Jadi sape yang ada kelebihan mempunyai extra energy definetly akan excel.

Selain drpd 4 grand slam nie pemain2 akan still bermain untuk ATP TOUR (lelaki) WTA TOUR (wanita). Ada banyak tour, so pemain2 boleh pilih untuk bermain yang mana 1. Kepada top2 rank mereka biasanya akan di bayar untuk bermain. Ini adalah strategi penganjur untuk menarik peminat untuk membeli tiket dah datang melihat pemain kegemaran mereka. Setiap kemenangan akan diberi point dan itu akan menentukan ranking setiap pemain tersebut.

Sekarang saya akan membincangkan tentang point and cara2 bermain.

1. Permainan akan berlangsung sama ada best of 2 or best of 3. Dimana untuk WTA or ATP, pemain dikehendaki memenangi sekurang2nye 2 set untuk dinobatkan sebagai pemenang. Di mana untuk Grand Slam, Untuk memenangi 1 match, pemain dikehendaki memenangi sekurang2nye 3 set.
2. Setiap 1 set mempunyai 6 point.
3. Setiap 1 point, mempunyai 4 small points (hehehe..ini untuk senang memahami). contoh2 small points is 15,30,40. If kedua2 pemain mendapat 40, jadi akan menjadi deuce. Setiap point mesti dimenangi dengan perbezaan 2 mata.
4. Serve mesti dibuat diluar court.
5. Lett is the term use if bola yang diserved terkena dengan jaring.
6. setiap pemain diberi peluang untuk serve sebanyak 2 kali untuk 1 point kecil.
7. Untuk memenangi 1 set, pemain mestilah mempunyai beza sebanyak 2 point daripada pesaingnye.
8. Jika untuk sesuatu set itu kedua2 pemain mendapat point yang sama, yakni 6. Jadi tie break best of seven if still seri, siapa2 yang dahulu berjaya mendapat perbezaan mata sebanyak 2 akan memenangi set tersebut.
9. Jika untuk set terakhir, kedua2 pemain still seri. Maka pemain haruslah memenangi 2 big point. Contoh 9-7.

So itulah serba sedikit pasal tenis. Pemain kegemaran aku of kos lah Rafael nadal (vamos nadal) and the Williams Sisters. Semalam sempat tengok Nadal beraksi. Huish!gile hebat..Running point dia memang banyak. Point2 yang dia menang pon memang banyak. Dia nampak bersedia. Fresh sangat..Siyes. Aku kajum gile..Sumore dah jadi #1, mesti lah mau tunjuk standard tinggi sket..Hopefully Nadal buleh menang kali ni..and can't wait to see more Nadal esok. Arini dia x main..huhuhuh

No comments: