January 29, 2009

Aktiviti ketika CNY

Salam sume.. Ketika aku menaip entry nie, aku tengah mendengar lagu hanson. Ala yang popular lagu Mmmboop tuh..haaa, aku baru je pas donload 1 album.heeee, itu je arr kije ko datang opis...mendolod je..huhuhuh..

Jadi untuk raya cine lepas, aku telah menghabiskan kesume masa ku dirumah. Dengan kebenggongan bank cyimpeng tuh (ada ke patut dorang x clearkan gaji aku) bodoh betoi. Bile aku call tanye, dengan rude nye si kerani tuh berkata "mungkin account company anda x ada enough fund. I was like, wtf kan..x kan arr company aku nie dah bankrupt.. bodoh piang betoi arr..dari awal sembang gan si mangkuk tuh..asyik2 nak blame kite.xdenye dia nak ngaku kesalahan system dorang..eiii bodoh, bodoh..geram aku..akhirnye, semalam baru clear...

So aku malas dah nak pk pasal si mangkuk tuh..sekarang mari lah kite berbicara tentang kesah weekend ku yang lepas. Xde buat ape pon.. adik - adik aku balik, so aku pon melepak kat umah.. cepat je rasa dah nak kene kije balik..menggong tul arr..tapi selamat arr untuk 3 hari nie, train akan menjadi kekurangan orang sebab cokias2 sume still bercuti..yehuu..

Jadi, untuk cuti lepas antara aktiviti masak memasak aku adalah:

1. Membaking - Aku wat banana cake. For resepi, please click here...

Seriously, aku adalah jenis x buleh nak follow exactly 100% sesuatu resepi tuh..untuk resepi nie, aku double-up the quantity. Pisang tuh, aku pakei 300g. White sugar pulak aku gune 200g and brown sugar aku gune 100g. For me the sweetness dah ok. Just nice. Cumenye, kek nie a dry. So kalo nak makan kene serve gan sour cream ke. So baru buleh layan. Recommended to anyone yang nak try, u guys bule add yogurt, sour cream or maybe milk dalam 80-100g. Untuk gula and pisang tuh, ikotnye measurement aku..huhuhuh..

2. Homemade spicy potato wedges..
Aku selalu p jusco and beli ready made potato wedges. Which is for me..mahal arr..dalam RM6 -RM7 untuk every 750gram. So one day, which is last week, aku try lah buat sindrik..waaa, menjadi tuh..lagi sedap. (x tahannn, puji dirik sindri)huhuhu..so this week, try lagi sekali (di mana kali ini aku menggunakan potato cap india. (Last week aku beli potato cap USA) Rasanya ada larik sket. Sebab nak boikot USA punye pasai, India pon India arr...huhuhuhu..Tapi if u guys suke makan potato wedges, then this one is for you guys:


For this resepi, just bersihkan kentang, potong 6 @ 4 bahagian. (size bergantung kepada kentang yang anda beli). one more thing, x yah nak buang kulit eh puan2. So after that, rebus sampai 3/4 empuk. After kentang dah nak masak, tutup api, buang kan air and masukkan kentang ke dalam mangkuk yang agak besar.. pastuh, campakkan garam, serbuk cili, rempah kari ayam sket, then toast semua sekali. then panaskan minyak dalam kuali..sementara nak tunggu minyak panas, ambik tepung gandum and taburkan atas kentang tadi.. toast lagi..bagi sume kentang tuh diselaputi tepung..saya menggunakan agak banyak tepung..then straight away goreng..pastuh buleh served gan mayo and cili sos.

3. Karipap (dah berzillion kali buat) huhuhu

Aku rasa, sume orang pun tau buat benda alah nie..senang. My family suke crust yang garing and isi kentang curry. Senang je nak buat..huhuhuh..

4. Ape eh nie ???

mesti korang tertanye2 apakah benda di atas ini?? ya ampun..ini adalah lebihan kulit karipap..jadi aku gulung2 and goreng sekali time goreng karipap tuh..pastuh pk, nak makan gan ape pulak kan..sekali godek2 peti ais..jumpe arr honey..so drizzle je la gan hunney..

5. Kaya ball - jangan x percaya

If u guys nak buat, Just online je and gOOgle lah wafel resepi and tukar resepi tuh jadi kaya ball. I love the teksture but x suke sangat bau nye..bau telorr arr...so if nak buat next time, i will just skip the egg. gege x suke teloorrr tau..huhuhu..

Itu lah antara upacara masak memasak aku ketika cuti..bukan lah aku x masak lauk2 yang lain cumenye, benda2 di atas adalah antara benda yang aku x kan buat selalu.. macam lauk2 tuh bosan arr nak post kat dalam blog nie..huhuhuhu..

No comments: